Doping i OS

Vinter-OS tog slut igår och idag finns det inte så mycket sport att se på teve. Finland gjorde en bra turnering och fick brons. Kanada var bäst och Sverige fick silver. Efterspelet handlade dock inte så mycket om vem som vann utan desto mer om att en svensk spelare hade åkt fast för doping. Min första reaktion var bara: WHAT? Ishockey är den sista sporten där spelare brukar dopa sig. Orsaken är att ishockeyn bygger på sådana färdigheter och utmaningar där doping verkligen inte är vettigt. Man skall kunna skrinna och ha skicklighet inom den konsten, man skall kunna hantera klubban vilket är mycket krävande, sedan skall man också ha fysiken i skick men då ett byte är cirka en minut och spelarna tränar som proffs finns det inte direkt något medel som kan göra denna minut klart bättre eller sämre. Blir förstås många minuter för en bra spelare under en match men den fysiska biten är inte ett problem jämfört med alla andra färdigheter och taktiska delar i ishockeyn.
 
Sochi är en stad som ligger på samma breddgrad som Milano men långt i öster nära Turkiet. Jag kan tänka mig att det finns en del växter som blommar på ett sätt som inte är normalt under ett vinter-OS. Den svenska spelaren var allergisk och had eanvänt sig av Zyrtec-D. Själv använder jag Zyrtec för att lindra allergi mot pollen, gråbo och annat som blommar under sommarmånaderna i Finland. Pälsdjur är en annan kategori som jag använder Zyrtec mot om jag får besvär. Finns även andnat än Zyrtec men det är en av de mest kända allergimedicinerna. Pseudoefedrin är ett medel man inte får ha för högt värde av eftersom det har missbrukats de år det saknades begränsning. För fyra år sedan blev det begränsat igen efter att ha varit obegränsat i sex år. Den tillåtna dosen blev 10 gånger högre än då den tidigare var begränsad. Från 15 nanogram per milliliter höjdes den till 150 och spelaren som blev avstängd nu hade 190. Av en enda tablett på matchdag kan tydligen värdet bli så högt som 190 om man skall tro det som står i svensk media. Läkarna skall ha koll på vad en spelare får i sig men det yttersta ansvaret bär spelaren själv.
 
Då en representant från dopingkommittén gav info åt oss fotbollstränare på den högsta fyskursen för fotbollstränare blev det också ganska klart att ishockey är en ovanlig sport för doping. Allergimedicin är ändå i den bättre ändan av det som klassas som doping, i den värre ändan finns anabola steroider och bloddoping. Personligen tycker jag att det hade räckt med en varning för den svenska spelaren och jag vill inte ens skriva ut hans namn för jag tycker att det bara är en olycklig historia. Allergimedicin som Zyrtec gör att man kan andas lättare då man har problem, själv känner jag att Zyrtec gör mig lite dåsig och tar bort lite aggressivitet från idrottandet. En dag då andningen är störd av något kommer man inte upp till 100% av det normala med hjälp av Zyrtec så man är på minus jämfört med icke allergiker fast man tar det. Förstår att det hade verkat dumt om spelaren hade gjort en jättebra match i finalen och avgjort den med de där värdena som faktiskt inte är lagliga. Det positiva provet togs efter en match tidigare i veckan men antar att det ännu var för högt. Tror dock inte att värdena hade spelat någon direkt roll för prestationen i finalen. Kan tillägga att jag själv har fått info och känner till vad som gäller då jag själv idrottade på högre nivå, läkarna sade det direkt. "En olycklig historia" är min slutkommentar om OS-ishockeyn dopingshändelse..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0