Tisdagkväll

Transferfönstret gick fast. United fick Mata som har levererat två fina assist på två matcher. Manu är ändå inte speciellt bra och har en lång väg till en CL plats just nu. Chelsea sålde Mata dyrt till United, en spelare som dom kanske skulle ha nytta av om det uppstår några skador. En viss risk men ett steg i rätt riktning vad gäller financial fair play. Dessutom en förstärkning åt ett lag som kan ta poäng av toppkonkurrenterna. Man kan tycka vad man vill om den saken, i Chelseas position som klubb i fotbollseuropa spelar det ingen direkt roll. Själv gillar jag inte då bra spelare byter till rivaliserande klubbar i Premier League. United är kanske inte med i titelracet i år men det är bara en tidsfråga innan en så stor klubb är uppe i toppen igen. Senast nästa säsong, annars bör någon person på någon ledarposition lämna klubben. Arsenal värvade inget kan man säga. Källström är tillgänglig om sex veckor (för att göra en lång historia kort) och kan då hoppa in en del kanske. Draxler skulle ha kostat 37 miljoner och 20-åringen har ett halvår kvar på kontraktet. Att köpa in en 20-åring i det här skedet för en sådan summa skulle nog ha satt världens press på både coachen och spelaren. Knappast lyckat eftersom det brukar ta tid att anpassa sig till livet i PL och England. Bra beslut. Berbetov stack till Monaco där Falcao är skadad. Något riktigt stort hände inte direkt.
 
Liverpool är fjärde och Arsenal leder ligan med två poäng före City som föll 1-0 mot Chelsea igår. Chelsea är på samma poäng som City. City saknade Fernandinho, Nasri och Aguero för att nämna några som hade gett Citys anfall det som saknades igår. Därför skall Chelseafansen inte vara alltför stora på sig efter segern. Men visst var Chelsea suveräna igår på alla sätt. De vann mittemittfältet och kunde hålla boll på offensiv planhalva och skapa heta chanser. Tillräckligt med chanser för att göra fyra mål i princip. Men Chelsea är inte pricksäkra just nu. City skapade också chanser men var uddlösa och jag tycker att deras anfallare hade en dålig dag, Negredo brukar vara mycket bättre. Silva var lite ensam med att kunna gör kreativa saker. Hazard höll egen klass igår och dribblade bort en spelare nästan varje gång han hade bollen. De som inte har sett matchen borde se höjdpunkterna på footytube. Det var väl den häftigaste matchen i år fast det bara blev ett mål. Mourinho parkerade inte bussen utan hade spelarna att jobba föredömligt åt båda hållen istället. Att Ivanovic som är back gjorde målet säger en del eftersom det inte var efter en fast situation.
 
Alla lag behöver snabba explosiva spelare. Chelsea kändes explosivt igår jämfört med tröga City. Chambo är explosiv som få. Skulle gärna se honom på kanten igen där han kan utmana och spela fram till mål eller varför inte göra mål... Snabba spelare är alltid viktiga i jämna matcher.
 
Arsenals match mot Crystal Palace kändes lite tråkig. Det är så lätt att hålla bollen och spela ut Crystal Palace och trötta ut dem. Man vet att det kommer mål i andra halvlek och att vi vinner med ett eller högst tre mål. Denna gång blev det två av Alex Oxlade-Chamberlain. Visst kan man njuta av Arsenals passningsspel oftast men lite fler chanser och skott i första halvlek skulle inte göra fotbollen mindre publikvänlig. Intressant att The Ox spelar på mitten och att det kanske är tänkt som hans plats, två mål är inte dåligt av en spelare som har varit skadad. På kanten skulle man komma runt lättare med hans fart men nu gjorde han ändå löpningar framåt så man kan väl inte klaga för mycket. Podolski borde prestera bättre. Gnabry fick inte speltid. Några mittfältare är skadade. På lördag väntar match mot Liverpool tidigt på dagen och jag hoppas att Giroud är extra mycket på gång samtidigt som resten också är skärpta. Försvaret har varit jättebra i år och borde kunna avväpna Liverpool precis som senast, om botten på mittfältet gör sitt jobb. Gissar att Chambo är en av de som startar där men inget är helt säkert. Några dagar kvar till helgen.
 
Hade turnering med juniorerna i helgen. Det som skulle klicka och måste klicka var försvarsspelet. Allt annat är lite av en bonus om det fungerar. Vi vann matcherna 4-0, 1-0 och 1-0 mot lag som var på samma nivå eller på högre nivå på rankingen. Ranking enligt förra säsongens tabeller. Ny säsong nya möjligheter, ibland får ett lag mest synlig effekt av att få mig som tränare redan första året, det här laget verkar få mer effekt det andra året. Då det går bra för laget och det vi har jobbat extra med fungerar känns det fint, eftersom man sällan är helt säker på hur läget är då man bara tränar och inte spelar träningsmatcher. Lång mening :) Många tränare vill ha regelbundna matcher, kanske för att få kolla lite var laget står hela tiden. Beroende på nivå måste man göra det men med juniorer är det inte alltid nödvändigt. Jag fick iallafall de svar jag behövde i helgen, inte enbart för att vi vann utan för att jag har analyserat sättet det skedde på och diskuterat det med laget. Jag vet hur allt skall fortsätta nu, vad vi gör i två månader och vad vi gör då vi kommer ut på större ytor. Jag känner också på mig vilka mål som är realistiska inför säsongen. Några månader kvar till säsongen än och man får inte slappa. Ett exempel på det kan jag ta från ifjol då vi vann en match och motståndarna packade ihop och for hem. Vi gjorde styrketräning och höll en lång nedjogggning innan vi for hem fast det var lördag. Fast vi hade vunnit fanns det mer att göra för att hålla fokus på det som är viktigt. Vi gör inte alltid allt exakt "rätt" men en hel del, skulle jag tro.
 
En orsak att jag ibland ifrågasätter det jag håller på med lite extra är de erfarenheter jag har från spelarkarriären. Många tränare har hållit på och coachat på ett visst sätt en längre tid och då matcherna kommer visar det sig att saker har gjorts på fel sätt. Flera delområden man har tränat mycket på fungerar inte alls. Då är man ute på hal is! Ibland har det inte blivit någon lösning eller klar förbättring på hela säsongen och det är såklart ett misslyckande. Jag har väl inte floppat med något lag ännu men jag har heller inte tagit för stora steg. De kommande åren kan bli intressanta och risken för motgångar kan öka. Sådan är fotbollen. Mängder av tränare tränar på för hög nivå för deras eget bästa i Finland. Och det finns ofta bättre alternativ dessutom.
 
I förhållande till hur man använder pengar till värvningar och löner i förhållande till framgång, finns det nog inte många i världsfotbollen som kan mäta sig med Wenger. Inga titlar på flera år? De andra klubbtränarna skulle aldrig få ett engelskt lag till Champions League med samma ekonomiska medel. Och Arsenal är faktiskt alltid med i Champions League kan man säga.
 
Idag har jag spelat rinkbandy som så många gånger tidigare denna vinter. Det är en rolig sport med passligt mycket taktik, fart och spänning. Det värsta är om folk blir ovänner på grund av en idrott, vare sig det är fotboll eller annat. Det som sker på plan sker där och det skall stanna där. Utanför är det glömt om nu ingen har gjort något helgalet utan orsak och med flit. Det som sker utanför plan som behandlas i styrelser som gäller lag, vad som helst gällande regler, tränaruppdrag eller något annat skall inte tas personligt. De som jobbar för att regler följs i en serie, jobbar för något i en förening eller i en styrelse gör väl sitt bästa enligt det de anser att är rätt - alltså bäst för helheten. Man skall inte (och man har ingen rätt att) vara arg på dem som enskilda personer. Fast man blir besviken på beslut sparar man tid på att inte grubbla för mycket på något man inte kan ändra för tillfället. "Jag går vidare min väg istället och du/ni kommer att se att jag är helt awesome", tänk så och lyckas bättre. Då ett problem uppstår skall man inte lämna och grubbla på det, tänk istället "hur kommer jag vidare härifrån", "hur kan jag lösa denna situation på bäst sätt".
 
Däremot kan man vara missnöjd med ett beslut som tas av de högsta bestämmande någonstans. Har en enskild person stor påverkan där kan man vara missnöjd med den personen, men man har fortfarande ingen rätt att gå runt och vara arg på den personen, tycker jag. Tycker man något är fel får man jobba på rätt sätt och på framförallt på ett ärligt sätt för att få det bättre. Alla människor har inte fått en trygg uppväxt med tillräckligt viktiga lärdomar och klarar inte av att fungera som finländska medborgare förväntas göra. Om en domare dömer dåligt en match eller flera matcher går jag absolut inte runt och är arg på den personen. Om en person inom idrott försöker påverka något så att det blir til nackdel för mitt lag eller för mig är jag inte heller arg på den personen. "Vad kan jag göra bättre själv" bör vi alla fråga oss. Som ett exempel kan jag fråga mig själv: hur kan jag få den där domaren att döma bättre? Genom diskussion kanske man kan få domaren själv att förstå att det vore dags att döma matcher på lägre nivå ett tag, vanligt är också att folk pratar med domargranskarna för att få till en ändring i t.ex. fotboll. Jag går inte runt och tänker på domare som har dömt bort mina lag en eller flera gånger. Viktigare är att göra något ännu bättre med laget och har man tur kan det ske någon ändring även på domarfronten om man har påpekat vad man tyckte.
 
Mitt tränande blir bättre och bättre. Foten är i funktion för tillfället och det mesta känns okej. Hade inte tappat styrka alls på 45 dagar utan att lyfta tyngder. Har lite grann med egen kropp istället. En bekant var inne på samma linje, man tappar inte mycket råstyrka på bara någon månad. Kondition är det annat med. Jag försöker peppa mig att så snabbt som möjligt träna lite mer, leva lite hälsosammare och nå en bättre form på så vis. Min form är inte dålig men många kamrater tror kanske lite mer om mig var jag än rör mig just nu och jo jag skall ta mig upp till den nivån igen. Jag är en envis jäkel. Så envis att jag letade fram fyra bortskjutna rinkbandybollar ikväll bland lerhögar och diken. De halvklena ledbanden i foten och andra människor påverkar min motivation att träna mer.
 
Njut av livet, lämna negativa tankar och sök vettiga lösningar på problem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0