Aston Villa föll

Det blev onödigt spännande för Arsenal igår. Efter en fin första halvlek och med 2-0 på resultattavlan blev det lite slappt i andra halvleken. Özil har en hel del att bevisa just nu tycler jag. Okej han haft någon mindre skada men då han spelar skall han leverera passningar av världsklass eller annars skall han åtminstone jobba 100% för laget. Ett problem med honom är att han ibland borde dribbla, skjuta eller göra något själv men han flyttar bara över ansvaret. Cazorla gjorde många bra saker men han är inte så tuff defensivt och han gav bort bollen rakt i foten på en motståndare i andra halvlek på egen planhalva. Tyvärr för Cazorlas och Arsenals del slogs en grym passning direkt efter och Benteke gjorde sitt första mål på flera månader med en dropnick. Mertesacker, Koscielny och Sesny hadeingen chans att göra något åt målet. Mertesacker visade tydligt vad han tyckte. Det krävs bättring av flera spelare om denna vår skall bli riktigt bra.
 
Det fanns många ljusglimtar igår. I första halvlek spelade Arsenal en njutbar fotboll på väldigt små ytor. På minimalt små ytor lyckades man passningsspela och Aston Villa såg riktigt löjliga ut stundvis. Sedan kan man diskutera hur efefktivt passningsspelet på minimala ytor är för slutresultatet. Wilshere var het och satte 1-0 på pass från Nacho Monreal och en minut senare spelade han fram Giroud med en fin lång passning. Girouds prestation vid målet var mycket fin, han hade två backar mot sig men gjorde mål med en stor del skickliget och en viss del tur. För hans del finns det en del att bevisa ännu rent spelmässigt även om en anfallares viktigaste uppgift är att göra mål. Gnabry höll bra fart och kunde med lite mer hjälp ha fått till ett mål eller en assist. The Ox hann inte spela många minuer men han såg ganska pigg ut. Rosicky fick en smäll på näsan och hann inte spela många minuter i sitt inhopp, borde ha varit minst ett gult kort. Arteta saknades i truppen och är möjligen skadad. Podolski skulle jag gärnna ha sett på plan istälelt för Cazorla i ett tidigare skede. Özil kunde också ha bytts uti något skede. Årets Arsenal leder ligan och är bäst hittills just för att de inte tror att de är bäst. De är ödmjuka inför sina uppgifter och jobbar hårt tillsammans. Özil och Cazorla måste se till att det gäller även dem varje gång i 93 minuter. På tal om minuter spelades det 104 minuter igår om jag räknade rätt. Rosicky och Monreal fick skador i andra halvlek men i första halvlek måste Baker få syrgas och bäras ut efter att Gnabry skjutit honom hårt i huvudet. Kanske tog skottet i tinningen.
 
Wilshere mot sin förebild Gerrard. Ur de flesta närkamper kommer det ut en rättsvängd Wilshere!
 
 
Jag har svårt att sluta tänka på Özil. Han passar bra in i Arsenals passningsspel och är bra på det offensiva. Kanske skall en spelare på hans plats få ta det ganska lugnt då motståndarna har bollen. Han har iallafall fått pris för bästa spelare i Tyskland nu igen, han var stor i Real Madrid, han räknas som en av de största spelarna i världen och han kostade 40 miljoner. Ändå kan man se helt klart att Wilshere, Arsenals egen produkt spelar åtminstone 30% bättre i gårdagens match på alla sätt. Han gör 1+1 i poängväg men det är inget att imponeras för mycket av. Hans självförtroende är härligt att se, han får bollen av Flamini på en meters avstånd på egen planhalva bara för att slå en perfekt hög boll ut till höger. Han löper med boll, han löper utan boll, han jobbar hårt i försvarsspelet och han svänger med boll som ingen annan. Då en passning kommer vet man inte vad han skall göra, oberoende av hur nära en motståndare finns kan han svänga vart som helst när som helst. Han gör det inte alltid och därför kommer överraskningsmomentet med. Till att börja med är han enormt skicklig på att svänga, det såg man mot Barcelona för några år sedan då han dominerade på mitten mot några av världens bästa spelare fast han själv var knappt 20 år. För det andra är han snabb och tuff vilket gör att han vågar ta risker, tappar han boll är han snabbt ikapp motståndaren och bryter eller stör honom tillräckligt för att misstag skall uppstå.
 
Idag har jag en ledig dag för skolvärlden behövde inte mig idag. Första lediga dagen sedan skolorna drog igång efter jullovet. Ganska skönt att slippa gå utanför dörren då det är -20 där ute. Om jag fick välja skulle temperaturen kunna hålla sig kring -3 till -8 nu i två månader. Jag är lite förkyld ännu och har snart inte tränat på en vecka. De dagar jag drar tärning blir det mnst 14 000 steg så det ger åtminstone en del motion. Skall träna hårt bara jag slipper förkylningen och det blir inte så svårt med skrinning tre gånger i veckan, något pass på skidor, en del fotboll, gym och löpning inomhus. De senaste två dagarna har vi tagit stora kliv med juniorerna taktiskt och nu börjar jag äntligen se lite mer resultat av allt jobb som läggs ner. Kanske har en del saker klarnat nu som tidigare har varit halvklara. Jag sade åt spelarna igår att de får vara nöjda med hur de presterar just nu. Vi tränar fyra gånger i veckan på konstgräs och de har gjort mycket bra. Själv hittar jag ofta problem och det är klart att det är väldigt långt till perfektionism. Det är väl i princip omöjligt att göra något helt perfekt som ett lag också? Två juniormatcher de senaste tre säsongerna minns jag extra bra. De har varit sådana som jag skulle kalla perfekta. Den ena vann vi 6-0 för tre säsonger sedan, det i högsta serien här i trakten och vi slog knappt en passning fel på 70 minuter! Lägg till att passningsspelet var lysande och att vi gjorde mål på chanserna. Den andra matchen spelades i en turnering ifjol, det var inget dåligt motstånd eftersom matchen var ungefär 0-0 i halvtid och även motståndarna hade chanser. Vi försvarade disciplinerat och anföll då det var läge. Vi vann till slut 7-0 i en 60 minuters match, jag tror att det var högst 1-0 i halvtid. Om jag skall välja en av dessa två matcher som mer perfekt så vinner match nummer ett.
 
Om mindre än tre veckor skall vi spela en turnering och då skall det bli intressant att se hur tuffa vi har blivit. Blir nog att videofilma två matcher i turneringen, de är 30 minuter långa och jag tror att min kamera filmar 60 minuter utan att tömmas. Går förstås att tömma den emellanåt och filma tre matcher :) Få se. Innan turneringen skall vi hinna göra lite tester och träna en hel del ännu. Specifik konditionsträning och styrketräning har det inte blivit mycket av sedan november. Lite nu som då har det blivit men fotboll i sig förbättrar förstås konditionen. Testerna nu och senare kommer att visa om det är lika effektivt för konditionen att vara på konstgräs hela tiden jämfört med att ha löpträning på banor som ett veckopass. Pulsmätare använder vi inte. Eftersom vi bor i Finland är det långt över tre månader kvar till säsongen. För egen del har jag inte funderat desto mer på att spela själv, men visst skall jag spela matcher någonstans i sommar. Kunde tänka mig att träna med lite olika klubbar ibland bara jag blir helt frisk nu. I år tänker jag koncentrera mig på vintersporterna den här årstiden vad gäller mitt eget idrottande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0