Puls, lättlänk, gymträning, crossfit.

Tränade med en kompis ikväll. Vi tog en liten länk i slutet av passet på löparbanor. Satte upp åtta varv (3200 meter) som mål då. Ingen av oss hade någon bra känsla för löpningen och man ser att medelpulsen var så låg som 131 för mig och att det togs pauser också. Pulsen höjdes lite de två sista varven för min kompis gav upp då han hade ont och jag ökade takten för att få lite variation. Är detta intressant? Inte speciellt. Mer som en inledning inför nästa bild.
 
Vi sprang sakta och hade problem med småskador. Det markerade området på bilden ovan är styrketräning efter uppvärmning. På 50 minuter tränade vi en del styrka, mitt första styrkepass detta år för övrigt. Det blev lite biceps, bänk, triceps, biceps igen  med maskiner och stänger...och ganska mycket magövningar, lite rygg och lite armstyrka på matta. Vi jobbade ganska "traditionellt" genom att göra en övning och pausa cirka en minut emellanåt. På mattan pausade vi mycket kortare då det inte var annat än kroppsvikt inblandat. Det jag vill visa är att medelpulsen är 99 för hela styrketräningen. Det är alltså låg puls det handlar om för att vara träning. Vad ger det? Det ger styrka och en del annat fysiskt men det ger inte någon bra fettförbränning. Då jag har tränat på liknande sätt mycket och ofta genom åren har jag haft problem med konditionen, fettförbränningen och smidigheten till viss del. Inget fel att träna på detta viset, det ger musklerna vad de behöver för att bli starkare. Däremot skall man inte glömma att en fotbollsspelare behöver muskelkondition och uthållighet då det gäller löpning och så vidare. De flesta idrottare behöver ha puls i sina pass, tränar man tillräckligt mycket annat får man pulsen därifrån förstås. Skulle mitt pass idag bara ha bestått av gymträningen hade det inte gett mycket vad gäller förbränning. Lade in en del löpning men inte så mycket och det spelar ingen roll då jag tränar på is varje dag nu i stort sett.
 
Cross training och liknande är populärt nuförtiden. Själv gillar jag det också fast jag ytterst sällan tränar det. Grejen med det är att man får både kondition och styrka samtidigt. Övningarna är mångsidiga och tränar mer än en muskel i gången. De flesta övningar ger smidighet och mycket kan man göra med egen kropp. Övningarna har funnits också för 30 år sedan men de har gjorts lite effektivare och de har fått häftigare namn. Om en instruktör ritar upp något på en tavla, ger en (för) tuff utmaning, har bra musik och häftiga namn på övningar som görs i grupp så verkar det öka motivationen att kämpa. Det som får folk att träna är väl bra kan jag konstatera av de erfarenheter jag har skaffat mig. Vill du veta mer om crosstraining finns det info på nätet men ännu häftigare är det att bara kolla på ordet crosstraining på instagram. Där finns det videor i mängder från hela världen, folk laddar lättare upp videor där än till youtube. Hoppas ni fick ut något av detta, jag skriver ut ord som kunde förkortas ibland och det är för att många använder google translate på min blogg från menyn uppe till vänster.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0