Rinkbandy plus puls

Ett rinkbandypass på 1h var jag med om igår. Vi brukar värma upp 10min och spela 50min. Nu skall vi se lite vad polarloopen har fått fram med hjälp av pulsbandet.
 
 
Jag hann spela 13 byten. Bytena var cirka 2 min 30s i medeltal verkar det som. Svårt att veta exakt var pulsen börjar gå ner och om man då ännu är på isen eller inte. Men i stort sett räckte ett byte minst 2min. Att avgöra hur länge den jag bytte med spelade är omöjligt men antagligen var hans byten något kortare än mina sett till staplarna. I seriematcher kan byten säkert vara längre eftersom man måste hitta ett vettigt riskfritt läge att byta då också. På träning kan man riskera lite grann med byten. Kan tillägga att jag spelar center och är rörlig och ivrig på isen, jag slappar inte det minsta på isen normalt. Om man tänker på 13 byten på cirka 50min så blir det cirka 2min per person.
 
Bilden ovan visar att matchens medelpuls blev 154 och det känns ju helt okej och ur förbränningssynvinkel far det kolhydrater och även fett ut kroppen. Skillnaden från löpning och fotboll vad gäller pulskurvan är att den blir extremt vågig då man sitter och vilar i ett bås emellanåt. Så 154 är en ganska hög medelpuls då man har suttit halva "matchen". Den jag bytte med spelade ett byte innan jag kom in i matchen så tiden 47.20min som syns ovan är från då jag kom in på isen.
 
 
Här har jag sett närmare på ett enskilt byte. Alla byten är ganska lika då det gäller tid och puls så jag valde nu bara ett för att visa lite. Medelpulsen i detta byte var 169 och det är en ganska tuff belastningsnivå då tiden är 2min 45s! Verkligt effektiv intervall träning detta alltså! det har säkert varit bra genom åren att ha haft rinkbandyn på sidan om fotbollen, förutom de spelmässiga fördelarna har det gett intervallträning som ett komplement till konditionen vi tränade med fotbollslaget. Av tiden på isen i detta byte kan man se att 1min40s var pulsen högextrem. Jag gick in och kollade om pulsen skillde från de första bytena jämfört med de sista bytena, de gjorde inte det. Bra! Annars kunde det tänkas att jag hade tröttnat i denna match eller annars kunde jag ha varit trögstartad p.g.a. för slö uppvärmning. Så var inte fallet. Om någon vill se på hela tiden jag hade på pulsbältet är det 10min i omklädningsrummet i början och en inte alltför hård uppvärmning som syns i början, i slutet är det tills jag gick i duschen efter matchen typ.
 
Intressant fakta? Nog i mina ögon, har inte tagit del av liknande information tidigare trots alla mina utbildningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0