Tuff vecka börjar ta slut

 
Antagligen gör The Ox ett inhopp på måndag mot Aston Villa. Hna och Gnabry får stå för farten denna vår då Walcott är skadad. Finns ett litet hopp att Walcott kan spela i VM men det är en hård kamp mot klockan för honom. Podolski kan vara snabb ibland då han har en sådan dag men annars har Arsenal ett lag som är bäst då spelarna rör sig, passar runt och försöker hitta öppningar i motståndarnas lagdelar. Jag tror personligen att Arsenal köper in en anfallare eller lånar in någon. Skadorna har blivit många igen och Diaby och Sanogo har inte gjort något ännu denna säsong. Walcott var grym de matcher han hann spela denna säsong. Skall Arsenal nå framgång i CL slutspelet samtidigt som man når framgång i PL tror jag att det kan vara skäl att få en anfallare åtminstone på lån. En skada till och det blir riktigt tungt. Vad The Ox och Gnabry kan prestera under en längre tid vet ingen. Bendtner är skadad och Giroud och Podolski har varit skadade. Det är mest mittfältarna som det finns många av fast Ramsey saknas en tid ännu. Nog om det. Aston Villa på måndag och denna gång får The Gunners försöka ta revansch!
 
Efter tre dagar med hård träning blev jag förkyld på onsdag. Har varit mycket förkylningar de senaste månaderna för mig. Låg däckad på rummet en dag på semestern och höll mig från att simma i tre dagar då jag var förkyld. Förhoppningsvis är denna förkylning ganska lindrig. Ingen verkar få antibiotika utan det är bara att vänta ut de virus som härjar. Många bekanta är sjuka just nu. Jag lyckades ta över 19 000 steg innan jag var hemma idag. Då har jag inte ens tränat själv. Med 40min löpning är jag inte alltid uppe i 19 000 steg på en dag. Mitt dagsmål med träning blev uppfyllt utan att träna! Eller har jag smygtränat? Har haft musik, gymnastik, musik och gymnastik idag på jobbschemat. Musik kan jag nog inte mer än till 30% men med god ledarförmåga går det bra att hålla några lektioner ändå. Har jobbat med musik hela veckan faktiskt. Det har blivit många steg mellan lektionerna för att få allt att klaffa idag. Volleyboll och handboll krävde en hel del engagemang från min sida för jag kan inte vara nöjd om jag inte har gjort mitt bästa. I volleyboll blev det fokuserat mycket på teknik och i handboll blev det mycket fokus på taktik. Nöjd och belåten for jag från jobbet direkt till fotbollsträning. Stod nog inte stilla många sekunder där heller. Finns alltid något att göra, något att säga och något ställe att röra sig mot. Vissa saker går framåt medan andra saker står stilla och vissa spelare går väl inte framåt hela tiden utan kanske t.o.m. bakåt?
 
Det är viktigt att se över läget hela tiden som tränare och fundera hur man skall fortsätta. Jag har kallat till möte på söndag så vi får gå igenom både det ena och det andra för att komma vidare framförallt taktiskt inom fotbollen. Med många nya spelare blir det svårt att få allt att klaffa ordentligt. Får man in en eller två nya spelare kommer de snabbt in i ett spelsystem och kan lära sig nya saker snabbt vart efter. Har man fler än fem nya spelare blir det svårt att få utlärt en spelidé snabbt. En del saker behöver börja ske smidigare och därför har jag tänkt ut några sätt att göra dessa saker effektivare och klarare för alla. Taktiska möten behövs varje säsong, man måste få fram de principer som man står för som tränare. Ibland kan man fundera på om man faktiskt vet vad man håller på med :) Hoppeligen vet jag!
 
Det har äntligen kommit minusgrader till Finland och snart går det väl att skrinna utomhus. Behöver komma en del snö innan man kan skida. Jag ser fram emot vinteridrottandet. Hoppas på en passligt tuff vinter nu som dröjer cirka tre månader så får det gärna bli varmt sen igen. Idag gav jag en present åt en tränare, tyckte han förtjänade det efter att ha hjälpt mig i bakgrunden i många år och även för en tid sedan då jag behövde extra hjälp med planering. Jag börjar ha ett ganska enormt kontaktnät inom fotboll, men frågan är hur många av kontakterna som kan hjälpa mig framåt som tränare? Inte så många. Fast alla har såklart något att bidra med och många går att ha stor nytta av då det gäller. Sedan försöker jag likt Pia Sundhage att ha en mentor som kan se saker ur ett annat perspektiv och ändå hjälpa till att skapa utveckling i det jag gör. Talar med min mentor kanske två gånger i året och låter personen iaktta mig då jag leder träning åtminstone en gång per år. Ju mer jag läser och studerar, desto mer ifrågasätter jag det jag håller på med...och ju mer utveckling hoppas jag få till stånd genom det. Det är inte alltid så lätt att komma framåt, vissa tränare har väl stått och trampat på samma ställe i 20 eller 30 år? Lärare kan i vissa fall fungera på samma sätt. Beprövade metoder kan vara effektiva för inlärning av skolämnen så det kanske inte behöver ändras på något desto mer då. I fotboll lever allt i förändring hela tiden, både det som har med bollen att göra och det som har med fysiken att göra påverkas hela tiden av forskningsresultat och nya metoder skapas.
 
Skall dela detta inlägg imorgonbitti om jag kommer ihåg det. Lite lördagsläsning passar väl bra då det är kallt ute. Själv skall jag försöka hinna se 3-4 matcher imorgon varav de flesta på teve. Kanske hinner jag se några släktingar och vänner under morgondagen också. Lite ris och ros här på slutet ännu: ris åt min granne som parkerade bilen så dåligt att jag inte kom in till min takplats idag när vädret inte är det bästa, han fick en trevlig lapp på rutan som tack för det! OCH ros åt den som hittade min sändare till pulsbältet i veckan och förde den till infon, mycket schysst för den hade fallit ut då jag tydligen har ett hål på ett ställe i väskan. Trevlig helg alla läsare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0