Semestern från fotbollen tog slut

Nio dagar återstår av juli. Jag har nyligen haft 10 dagar semester från allt. Hann inte tänka speciellt mycket på fotboll under de dagarna. Känns mycket bra för nu är jag i farten igen och har allt möjligt på gång. Fem av semesterdagarna spenderades på en Stockholmsresa. Jag och en kompis reste dit med fantastiska Viking Grace som hade den bästa buffén jag har upplevt. Det var en ganska tung dag eftersom vi åkte buss i närmare 6h innan vi gick ombord. VM finalen drog dessutom ut till klockan 1 så det var inte alltför skönt att stiga av båten kl.6.30. Jag blev lite förkyld av allt detta men det var inte så farligt då man inte skulle träna något den veckan.
 
Kaffe piggade upp en förkyld Pese som inte dricker kaffe normalt.
 
I Stockholm kan man se mycket fotboll men vi lyckades pricka in de dagarna då det inte fanns någon match ens nere i division 2. Våra huvudmål var ändå Liseberg och Allsång på Skansen. Vi åkte allt utom fritt fall i stort sett och de där gungorna som man sitter ganska löst i alltför högt uppe. Usch, man måste vara bättre fastspänd i attraktioner än så. Katapulten var väl den häftigaste grejen vi åkte i. Att åka 55meter rakt upp och 55 meter rakt ner nästan direkt efter fick nog en att vakna till. Spökhuset var ganska skrämmande då jag gick först av de som var med just då. Detta sagt av en som ser alla skräckfilmer som finns...och det ensam i mörkret utan problem. Levande spöken skapar en häftig känsla på Gröna Lund vill jag påstå. Allsång på Skansen är rätt fint och programmet håller på minst 2h i verkligheten, på teve är sändningen ungefär en timme. Dock är det hela ganska mycket mindre än man skulle tro då man bara har sett stället på teve. I Stockholm är avstånden långa och det är lokaltrafik som gäller, varje dag åkte vi buss, tunnelbana och båt för att ta oss till olika ställen. Stockholm Sky View var ett häftigt ställe men man borde boka biljetter på förhand då köerna kan vara över 2h långa.
 
Från Globens tak kunde man se Hammarbys gamla stadio. Nu spelar de på Tele2 arena om jag minns rätt. Att åka med Sky View kostar 159 kronor och det tar cirka 20 minuter.
 
På Gröna Lund kan man köpa ett åkband för 230 kronor efter kl.19 på kvällen, det är 100 kronor billigare än på dagen och köerna blir kortare ju senare det blir. Inträde till Gröna Lund är alltid 110 kronor. Allsång på Skansen kostade väl cirka 180 kronor och tre dagar med obegränsad lokaltrafik gick lös på 230 kronor. Det är inga problem att bränna pengar i Stockholm. Alla alkoholhaltiga drycker är 2-8 euro dyrare än i Finland så besöker man Stureplan, uteserveringar eller krogar skall man vara beredd på att det kostar. Shopping i stan och uteserveringar vid Östermalm kostar en smula men är väl värt der En kväll var vi till Soap Bar och en middag åt vi på Anders Timells restaurang Riche. Jag åt ett grillspett, den middagen var bästa på länge. Om det inte fanns annat att göra av med pengar på så for vi hem med flyg. Att resa med buss och båt känns oftast okej på vägen till Stockholm, hemvägen brukar däremot vara tung så denna gång tyckte jag att det var perfekt att flyga hem. Några bilder:
 
Sthlmskyview
 
På sista bilden syns 10 burkar som jag sänkte med två bollar på Gröna Lund. Fick en kamel som jag gav åt min flickvän då jag kom hem. Ja, jag har hunnit skaffa flickvän här under semestrandet också. Det är inte så lätt att leva med mig i vardagslivet kanske, men då det är semester går det bra att starta något som kan hålla även i tyngre tider...då man inte hinner ses lika mycket. Jag behöver någon som har humor, tålamod, förståelse och bara är helt fantastisk. Tror jag har hittat den rätta till slut :) Älskar dig Johanna <3
 
Arsenal bytte sponsor till Puma. Med nya värvningar utmanar Arsenal verkligen om ligatiteln denna säsong (2014-2015). Mer spekulationer om PL kommer inom någon vecka.
 
Om en timme har vi matchsamling med juniorerna. Vi har inlett serien med två förluster och idag möter vi ett av de klart bästa lagen i serien. Vi kan alltid överraska och vi har bättrat på vart efter den här säsongen. Några stora framgångar blir det inte i höst men förhoppningsvis hålls vi kvar i serien och blir bättre av den. Med en ännu större satsning skulle det gå att utmana i medaljstriden nästa säsong. Den satsningen är inget som jag kan styra upp ensam, det krävs en organisation bakom laget som bara föräldrarna och föreningen kan skapa om de vill. Man kan också vara nöjd med hur allt är just nu. Jag gör mitt bästa enligt de resurser jag har till mitt förfogande och visst har vi lyckats med en hel del i år. Imorgon sticker vi till Sverige på turnering. Positiva förväntningar har jag på vädret, staden, boendet, allt utanför fotbollen, arenorna och turneringen i stort sett. Negativa förväntningar har jag på att alla matcher spelas på konstgräs som kommer att vara glödhett p.g.a. av solen. Fotboll och framförallt juniorfotboll borde spelas på äkta gräs, men tacksam är jag över att vi spelar på stora fina arenor.
 
Tre matcher av tre har jag startat i division 3 i sommar.
 
För lite över en månad sedan började jag träna med en division 3 klubb igen som jag skrev i mitt förra inlägg. Sedan dess har jag spelat tre matcher från start av tre möjliga. Vi har plockat sju poäng fast två av matcherna var mot två av de tre bästa lagen i serien. Det har alltså gått väldigt bra för klubben mittiallt. Det är inte min förtjänst vill jag poängtera redan nu. Två andra spelare har kommit in i laget och höjt nivån lite extra. Försvarsmässigt har jag iallafall gjort mina bästa matcher på tre år på sätt och vis. Vi har fått resultaten 2-2, 3-2 och 2-1 på tre matcher och jag har varit inne på tre mål bakåt, varav noll har kommit från mitten där jag försvarar backlinjen.
 
Jag höll nog på att ställa till ett mål i senaste match men annars har glidtacklingarna och spurterna fungerat bra eftersom jag för första gången på tre säsonger har kunnat träna helt skadefritt. Jag har varit i form stundtals de två senaste säsongerna, ifjol gjorde jag åtminstone en riktigt bra match men säsongen innan hann jag inte göra någon riktigt bra match. Det gäller att få tränaren att tro på att man är "redo" fast man dras med skador under en säsong. För två år sedan sade jag att "nu är jag i form, jag skulle gärna starta imorgon", det gick inte att få er än ett inhopp. Det skulle ha varit bra att tro på en 29-åring med tränarerfarenhet för jag skulle ha skött mig den gången. Den klubben skulle behöva mig mer än nånsin i år då jag är i form och det går uselt för dem. Med mig får man inte bara en spelare, man får lite mer. Nåja, jag kunde inte övertyga där då mina ledband svek mig nu som då. Inte tränarens fel att jag inte övertygade honom. Sedan borde de flesta tränare inse att man i finländsk fotboll behöver någon som kan "städa" på mittenmittenfältet, någon som förstör motståndarnas spel. Ytterst få lag klarar sina mål genom att bara använda tekniska mittfältare som vill anfalla i första hand.
 
Det finns så mycket att förstå i fotboll. Att vara tränare är ett evighetsprojekt där man hela tiden måste lära sig nya saker och försöka förbättra sina brister om man vill bli bättre. Som jag kanske har skrivit tidigare tar jag hjälp av folk runt om mig för att få taktiktips, info om lag, tips om fysikträning och dessutom använder jag en mentor för att utveckla mitt ledarskap. Att ha en seniorfotbollsspelare som inte vet desto mer om om juniorfotboll att se mitt lag spela....ger mig snabbt några raka kommentarer som jag kan tänka på och diskutera. Jag behöver bara använda den information jag har och tänka på att det är juniorfotboll det handlar om. Vilka saker behöver inte fungera än och vilka saker som sägs stämmer det att spelarna och laget inte klarar av fast de borde göra det? Det gäller att tänka hela tiden, det som bekanta som ser mitt lag spela inte vet på förhand är vilken taktik vi använder och av vilken orsak. Varje match är olik den andra. Idag kommer vi att försöka chocköppna en stund mot vårt motstånd för att sedan spela mer lugnt och "normalt". Skall inte berätta mer om det nu.
 
Hoppas ni gillade läsningen, nu skall jag göra mig klar för match!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0