Back in the blogg

Har inte uppdaterats här på en tid. Det finns såklart saker att skriva om men jag vill känna mig inspirerad innan jag gör det. I fotbollseuropa är det många spekulationer kring vart alla stjärnor skall flytta och inte flytta. Jag orkar inte lyssna på ryktena, fokus är på VM som börjar om en vecka. Svårt att tro att någon storstjärna flyttar just nu men man vet aldrig. Känns bättre om de byter klubb efter VM så att fokus hålls på VM nu. I VM finns det några favoriter enligt mig. Brasilien, Tyskland och Spanien är tre hårda lag. Spanien är alltid bra och har både VM och EM bucklorna i bagaget från de senaste turneringarna. "Anfallsspetsen" kan bli deras problem. Brasilien är fyllt med stjärnor men koncentrationen och samspelet skall hålla om de skall vinna allt. Tyskland har väl allt som krävs, kan de bara lyckas i de svåraste lägena och ha tillräckligt med flyt kan de vinna turneringen.
 
Belgien och Frankrike kommer jag att följa extra mycket och jag hoppas att bägge lagen går vidare från gruppspelet. Finns mycket annat intressant också men det kommenterar jag en annan dag.
 
Här hemma har sommaren kommit igång och varannan dag verkar bli ganska solig. Imorgon lovas det 28 grader. Jag slog stegrekord på min Polarloop idag med 32 000 till slut efter att ha gått 200 steg extra medan jag borstade tänderna på kvällen. Över 4000 kalorier förbrändes även om det är svårt att veta exakt. Vad har jag gjort då? Hållit fotbollsskola i närmare 3h och gått på stan samt varit på kvällsträning med mina juniorer i över 1,5h. Den här veckan är riktigt tuff med tre matcher för juniorlaget, dessutom har vi några träningar kvällstid och många spelare tränar även i fotbollsskolor och på egen hand. Formen höjs och toppas inför de viktigaste matcherna på våromgången. Vila, sömn och att sköta kosten är viktigt just nu. I serien har vi kört över allt motstånd och vunnit sju raka matcher. Vi har tre matcher kvar i serien, det mesta talar för att vi kommer till kval och det mesta talar även för att vi klarar kvalet och kommer till högsta serien utan alltför stora problem. Okej man kan alltid misslyckas men oddsen är verkligen på vår sida så jag vågar iallafall beskriva läget lite utgående från tabellernas statistik. Sedan talar jag med många människor och får extra insikt kring hur läget är i serier och hur lag fungerar.
 
Att hela tiden ha pressen på sig att vinna kan vara tungt. Det är en helt annan känsla än då man "bara" vill hållas kvar i en serie eller har som mål att komma tredje men inte är speciellt orolig fast man skulle bli fjärde eller femte. Jag gillar att ha press på mig och pressen hjälper mig att göra det bästa av allt samt att satsa riktigt hårt. Juniorspelarna har nog så mycket annat än fotboll i huvudet så de känner knappast av pressen lika mycket. Med lite humor och diskussioner kring annat(!) än fotboll kopplas tankarna på satsningen och pressen bort emellanåt. Om vi stiger till högsta serien får vi skapa en ny målsättning och ändra om i systemen en hel del. Jag har 23 spelare och igår gick jag runt på 22 av dem då vi vann med 13-2. I högsta serien blir det annat. Finns 4-5 lag i den serien som vi absolut inte är rankade att vinna mot. Allt är alltid möjligt förstås men de har mer rutin av hårda matcher inför den seriens start....om vi kommer till den serien. Spelar något av det här någon roll eller är det viktigaste bara att spelarna utvecklas och blir bättre? Jag tycker att lagets framgångar går hand i hand med att spelarna utvecklas. Spelar man på bara ett sätt blir deras utveckling inte helt bra, fast det sättet kanske fungerar bäst för att ta poäng. Man måste kunna spela på olika sätt i olika matcher och man måste också kunna spela på olika sätt i en enskild match. "Variation i spelet", ett begrepp som jag gillar och som många lag och tränare inte bryr sig tillräckligt mycket i. Man vet inte i vilket seniorlag ens juniorer hamnar i om några år och man vet heller inte vilken roll spelaren får och vilken taktik laget har. Man vet inte vilken typ av fotboll som är modern då ens. Mångsidighet både vad gäller skicklighet och taktik är det bästa man kan "ha i ryggsäcken" inför framtiden!
 
Avslutningsvis...jag hittade en oslipad diamant häromdagen. Någon gång per år eller per två år ser jag en spelare som går i lågstadiet ännu som har det lilla extra som behövs i fotboll. Med rätt hjälp går det att ta den spelaren till "the next level" på några år med hjälp av rätt sorts träning. Känslan då man upptäcker en sådan spelare är bara WOW! Sedan är det intresset i första hand och det hårda arbetet i andra hand som är avgörande för hur bra en sådan här spelare blir. Utan intresse är det omöjligt. Ju hårdare jobb desto bättre blir spelaren, men det skall vara balans i träningen och alla behöver inte träna lika mycket och hårt för att toppa sin nivå. Nu skall jag sova knappa 8h innan det är dags för tredje morgonen i rad på samma fotbollsplan. Från och med nästa vecka blir det fyra morgnar i rad per vecka som det tränas. Fredagarna är alltid lediga och då kan jag jobba med andra projekt. Ibland börjar fotbollen kännas som att den tar för mycket, då är det bara att fokusera på annat någon timme så är den sköna känslan oftast tillbaka snabbt. Nästa vecka skall jag försöka hinna med lite mer sommarliv och ledighet än denna vecka, det lovar jag mig själv nu. Gute nacht!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0