Blandade känslor

Med tre juniormatcher i serien behöver vi mittiallt bara vinna en enda match för att vara klara för kvalet. Imorgon har vi den lättaste av de tre återstående matcherna så då lär vi väl fixa det. Lag har spelat i kors och vissa lag använder överåriga spelare och får inte stiga. Hursomhelst kräver jag av mina spelare att vi vinner alla seriematcher och båda kvalmatcherna. Så hårt som vi alla har jobbat kan man inte vara nöjd med mindre. På ett och ett halvt år har ganska lovande spelare tagit stora steg och just nu syns det mesta av det bästa. Som en tränarei Sverige sade för några år sedan "de som tränar mest och bäst når framgångar". Stämmer på sätt och vis...om man startar från samma nivå. I år har vi nog gjort allt vi kan så här långt.
 
Min rubrik handlar ändå om att det skulle ha varit roligt (och hemskt) att få spela avgörande matcher in i det sista i serien. Matchen på söndag har jag funderat på i flera veckor speciellt efter att den blev uppskjuten en gång. Vi har även bytt till en större gräsplan för att få mer spel och mindre kamp i matchen. Kamp blir det nog ändå men det skall gå att spela också och inte bara pressa och bli pressad på små ytor. Blandade känslor är rätt uttryck för att beskriva hur det känns med tre omgångar kvar då de två svåraste matcherna ser ut att bli betydelslösa. Kvalmatcherna ser inte ut att bli alltför svåra heller men där kan man nog få fram en hel del adrenalin ändå. Jag har sagt nej till mycket för att satsa allt på de här matcherna, de är fortfarande viktiga, men inte så viktiga som de kunde ha varit. Det tar bort en del av tjusningen. Nåja med sju raka segrar utan desto större problem är det viktigaste att hinna få svåra matcher i år ännu. Helst så många som möjligt. Höstomgången i högsta serien är dubbel och betyder 12 matcher. Två cuper här i sommar kommer att ge oss riktigt hårt motstånd också i några matcher. Bra för laget och ännu bättre för spelarna.
 
Ibland får jag se spelare som har varit med i projekt tidigare år...då de möter spelare som ingår i de projekt jag har på gång nu. En av mina bästa avbytare gjorde nyligen imponerande grejer i en match mot äldre spelare. En av dem har  bland annat har varit med i FM slutspel och gjort viktiga mål. Är man vältränad och explosiv kan man nog ställa till med en hel del oberoende av vem man möter. Kul att se. En av alla grejer som gör att man orkar kämpa vidare. Idag har jag varit på fotbollskola i närmare tre timmar. Lämnade med två spelare och tränade extra i nästan en timme då alla andra for hem. Vi tävlade i volleyskott med hjälp av en Soccerwave. Världens bästa leksak som jag brukar säga. Efter många jämna duster blev det så att en 12-åring slog både mig och en 14-åring. Vi tränade på inlägg mot huvudet en stund också (utan Soccerwave). Ett stort problem för många unga är att slå inlägg mot huvudet och ett annat problem är därför också att nicka in bollen på ett ganska hårt inlägg. Bara i mitt juniorlag har vi gjort över 50 mål i serien och jag vet inte om vi har nickat in ett enda inlägg trots det.
 
 
 
Nedräkning mot VM fortsätter och det är sex dagar kvar till turneringen. De tre länder jag talade om som favoriter igår blev faktiskt topp-3 på världsrankingen idag. Det hade jag ingen aning om. Portugal föll till plats fyra. Finland är 60:nde och Sverige är tydligen sämre än Panama just nu. Sverige är bra då det gäller och tog sig nästan till VM, men med lite oflyt kom Tyskland och Portugal i vägen (topp-2 och topp-4 i världen).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0