CL ikväll

Chelsea gjorde en riktigt bra match och slog ut Galatasaray igår med en klar 2-0 vinst. Chelsea var aldrig hotade. Real tog sig vdare med 9-2 totalt mot Schalke och där var det aldrig spännande heller. Manu har chans till upprättelse idag men måste på Old Trafford vända 0-2 i Grekland till avancemang. Dortmund vann 4-2 över Zenit borta och har det bra ställt inför returen hemma ikväll. Antagligen är Chelsea enda laget från PL som går vidare.
 
Blev ganska stressad efter träningen idag. Det C-14 pojklag vi sköter och driver är antagligen det mest satsande i hela kommunen. Vi har inte samma ekonomiska resurser som en klubb i division 3 kanske men vi fungerar ändå på en klart högre nivå på alla plan. Vi satsar och gör allt man kan med de resurser vi har. Vi tränar på konstgräs fyra gånger i veckan plus att vi spelar matcher och turneringar ibland. Vi lär stiga till högsta serien nu på våren, fast vi steg även förra våren (till nuvarande serie). Det som vi inte hinner träna så mycket är fysträning. Vi har inga sådana tider eftersom vi har så mycket grästider. Det betyder att vi sköter all styrketräning efter fotbollsträningarna. Jag vet att man rent fysiologiskt inte skall träna styrka då man är trött men det handlar ändå om små mängder och utan vikter i den där åldern.
 
Vi tränar även moment av fysträning med boll eller utan boll på konstgräset ibland. Man skall iallafall utnyttja plantiden med boll till 99% tycker jag. Vanligtvis kör vi vår styrka utanför planerna på en hård yta i 10-15min och sedan joggar vi ner ett varv runt hallen på löparbanorna. Stretchingen sköts oftast hemma för det hela tar mycket tid och ork direkt efter skoldagen av gänget ändå. På onsdagar brukar vi lämna på gräset och göra styrketräning. Vissa andra dagar kan vi köra lite spurter på gräset om jag via diskussion och samarbete med andra lag får en liten yta att använda. brukar fungera utmärkt, har vi den minsta yta över sista 15min så går jag alltid personligen och bjuder in följande lag att börja värma upp på vår tid. Man ger...och då får man kanske något tillbaka. Vi kan ibland få spela 5min längre för att vi har släppt in dem på vår yta. Ibland är 1/3 av hallen mer än någon behöver för vissa moment. Samarbete gynnar alla? Det tycker åtminstone jag. Sedan är det lätt för mig att få kontakt med andra lag eftersom jag känner så otroligt många folk i olika föreningar och även har hjälpt många föreningar genom skolning och annat.
 
Så idag var det ett lag som hade en tredjedel och inte använde mer än halva ytan. Vi fick vara där en stund på deras yta sade coachen, men inte alltför länge. Vi höll oss långt ifrån dem ändå och lämnade 20 meter avstånd, vi körde bara styrka ändå. På sista tredjedelen tränade ett lag också, möjligen var några av våra spelare ganska nära skarvet där deras tredjedel börjar. De hade en sjättedels plan idag, men det de gjorde krävde inte nära på det ens. Okej låt oss säga att någon spelare låg vid skarvet, mer än fem meter från deras passningsövning. Som inte hade någon direkt riktning mot vårt håll ens. Såklart kan det påverka lite att se andra lag då man håller på med en övning men ingen uppträdde störande heller. Så då vi är klara med våra moment och nedjoggningen också....kommer coachen för laget och säger att det stör att ha något gäng i periferin då man skall ha en övning. Jaha? Blablabla...."vår förening bokar alltid 15minuter före och efter träningen på löparbanorna..." blablabla för det är en principsak att man gör så, man är inte inne på någon annans plan efter egen träningstur bla bla bla. Innan det skulle ha kokat över desto mer för min andra coach eller mig själv sade jag att "nå det är bara en vecka kvar nu så det är som det är". Herregud, vi var till att börja med inte på deras yta, för det andra hade vi lov av de andra för att vi är smarta nog att samarbeta med andra, även över föreningsgränser för att alla skall få det bästa ur allt.
 
Varför skall vi boka löparbanor då vi skall jobba med egen kropp genom styrka? Om det stör att någon är i "periferin" blir det nog väldigt störande moment att spela match med motståndare och publik för att inte nämna eventuella fåglar som kan flyga runt, tåg, flygplan, bilar och annat som finns utomhus. Suck, ni fattar vad jag menar. Sen behöver man inte lägga ut sin övning närmast löparbanorna och ändan där skyddsnäten inte räcker till att skydda felpass. TÄNK igenom eget arbetssätt och fundera vad alla vinner mest på! Att boka löparbanor fyra gånger extra per vecka, i fyra månader, är kanske inte den utgift ett lag här i trakten behöver med tanke på redan höga hallhyror. Ganska lustigt att personen dessutom har fått skolning av bl.a. mig genom åren och själv befinner sig i en förening som bara har börjat bygga på negativa tankar om hur jobbigt allt är och bara går åt ett enda håll...! Vill ännu tillägga att det ungerar utmärkt att jobba med de festa i kommunen och varför inte över kommungränserna. Och om man en gång skall klaga borde man fundera om man gör det åt ett lag där jag är med, för vem jobbar hårdare för fotbollsutvecklingen i hela kommunen än jag? Menar inte att jag är enda som gör det men de som är lika ivriga och sätter ner lika mycket tid på fotboll kan man nog räkna på högst en hand.
 
Ha det bra alla läsare och jobba noggrant, men smart...och använd spelögat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0