Inför Bayern Mynchen

Arsenals elva ikväll:
 
Fabianski
Sagna - Koscielny - Mertesacker - Monreal
Arteta- Flamini
Oxlade-Chamberlain - Özil - Cazorla
Giroud
 
Bayerns elva ikväll:
 
Neuer
Rafinha-Boateng-Dante-Alaba
Lahm
Ribery-Kroos-Thiago-Robben
Mandzukic
 
Jag har läst en hel del "inför matchen reportage" speciellt på Bayernsidor och kan konstatera att favoriten ikväll är Bayern. I en jämförelse mellan elva spelplatser har Arsenal Sagna och Özil som skall vara bäst på sina platser medan Bayern har bättre spelare på nio platser. Dessutom tror de flesta på i stort sett 70-30 i bollinnehav åt Bayern ikväll. Guardiola har fått Bayern att passa allt mer i speluppbyggnaden och de är vana med stort bollinnehav. I Bundesliga gör de vad de vill med motståndet och vinner stort hela tiden. I helgen blev det 6-1. Med Ribery tillbaka ikväll är Bayern riktigt starka.
 
Arsenal har Fabianski i mål ikväll och han släpper ibland mål som Sesny skulle ta. Frånsett det är han en riktigt bra målvakt. Sesny har rankats som bäst i PL i år i de brittiska fotbollsprogrammen på teve. Ramsey och Walcott hör till topp-4 eller topp-5 i Arsenal vad gäller både mål och assists så de skulle såklart behövas i så här stora matcher. Tyvärr är de inte tillgängliga. Även Wilshere är skadad. Arsenal såg bra ut mot Bayern senast innan Sesnys utvisning förstörde kvällen. Özil missade en straff och det visades upp mycket pigga takter. Oxlade-Chamberlain var på gång. Ikväll förväntar jag mig att hans explosivitet ger oss chanser och minst ett mål. Özil måste leverera. I helgen var han tillbaka efter att ha fått vila, han var bra och gjorde ett av fyra mål på Everton. Att det gjordes fyra mål på Everton bådar gott in för kvällens match. Att hålla nollan är nästan omöjligt ikväll vilket betyder att det krävs fyra mål framåt. Det lär inte ske så Arsenals fans skall inte hoppas på att gå vidare alltför mycket. Det jag hoppas mest på som faktiskt kan hända är att vi trots allt lyckas vinna 2-0 med hjälp av ett otroligt bra försvarsspel och tillräckligt med skicklighet och flyt att göra två mål framåt. Det skulle ge oss förlängning där vi har mål på bortaplansregeln med oss, den sjukaste och mest orättvisa regeln i fotboll av alla.
 
Det blir en tuff kväll, Bayern har tillbaka Ribery och 2-0 att gå på samtidigt som man är överlägsna i ligan som är avgjord. Ifjol gjorde iallafall Giroud mål i första minuten och Koscielny satt ett till. Det räckte inte den gången då Bayern ahde vunnit med 3-1 på bortaplan. Skall Arsenal vidare krävs det att nästan varje spelare i elvan gör sin en av sina bästa matcher denna säsong, sedan skall man ha flyt med avsluten också. Det är bara att njuta av matchen och hoppas på det bästa. Favorit att vinna CL är i mina ögon Real Madrid.
 
 
 
Annat... Ramsey väntas vara tillbaka till helgens match mot Tottenham. Hoppas på att hans fina spel på hösten kommer att fungera på samma sätt nu och att han hjälper Arsenal att vinna FA cupen samt att slåss om PL titeln. Chelsea har ett försprång. City som slogs ut ur FA cupen av Wigan i helgen är hårda i ligan. Liverpool är uppe och blandar sig i också på samma poäng som Arsenal. City har det bästa laget men inte alltid det bästa spelet. Chelsea har det bästa försvaret och har haft en hel del flyt med 3-poängare trots att de inte har någon anfallare som har öst in mål regelbundet. Liverpool har ett bra anfall, ett hyfsat mittfält och ett halvdåligt försvar. Anfallets framgångar har kompenserat backlinjens stundtals dåliga spel. Att vinna 4-3 ger också tre poäng helt klart.
 
I Finland har vi haft den sämsta vintern jag kan minnas i mitt 30-åriga liv. Våren är på gång och snart kan man spela fotboll utomhus. Vädret är inget att klaga på om man vill vara ute nu, men skidning och skrinning blev det inte mycket av jämfört med förra vintern. På tränarfronten har jag inkasserat två förluster på två försök under februari-mars. Vi har mött mycket bra lag från högre serier och ändå haft chans på kryss, men man måste sätta chanserna isåfall. Dessutom har laget inte toppats speciellt mycket utan alla har fått spela. Allt går enligt planerna och allt är under kontroll. Vi steg till näst högsta serien förra våren och denna vår skall vi stiga till den högsta serien. Efter detfar vi på cup utomlands och på hösten får vi tuffa matcher. Så ser säsongen ut i mitt hvuud i stort sett. Finns mycket att skriva om men jag hinner inte desto mer just nu. Tränar hårt och kommer i allt bättre form. Har dock inte tränat fotboll med något seniorlag än i år. Jag har fått jobb som träningschef i min förening så jag vet inte hur mycket tid det finns för att träna med något seniorlag i år. Spela matcher nu som då kanske kunde gå. Har hållit mig i ganska bra form även för fotboll eftersom jag tränar med egena juniorer en hel del. Fotboll är trots allt skitkul och ger bra kondition!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0