Sjukdomar, Premier League vinnare och läget här hemma

Idag är jag förkyld. Hela dagen har varit tung. I min bransch har man inte tid att vara sjuk så det är bäst att sköta dagens program fast man inte är 100%. Träningen med mitt seniorlag lämnade jag däremot. Två gånger de senaste tio dagarna har jag känt mig förkyld, det har snabbt blivit bättre men då har jag ansträngt mig och blivit mer förkyld. I lördags fällde jag en tall tillsammans med farsan och slet med den i fem timmar. På kvällen skulle jag dessutom iväg och se ett band spela. Allt detta fast jag kände mig förkyld i fredags, nu är jag tillbaks på ruta ett. Känns likadant som  i fredags om inte värre. Som fotbollsspelare borde man veta när man skall vila och faktiskt göra det. Nåja, jag missar en del egen träning men att träna andra fungerar nog ändå.Jobbar dessutom med gymnastik nu i två veckor.
 
Förra hösten var jag förkyld i över en månad och hade olika virus efter virus efter virus... En jag känner hade detsamma på våren. Många tränare tappar tplamodet med spelare som är sjuka "hela tiden". Tyvärr hjälps det inte, många vilar inte tillräckligt länge på grund av tränarna och då blir det bara värre. En del sköter inte sin hälsa på fritiden och då insjuknar de onödigt ofta. Sedan finns det de som bara har otur också och råkar få virus då immunförsvaret är dåligt och inte hinner bli tillräckligt starkt. Tålamod krävs av alla! Som tränare är det lätt att inte ha tålamod, man kan snabbt tycka att spelare är "klena" och inte orkar göra det som krävs. Man borde tänka efter två gånger. Som tur är vågar många föräldrar förklara läget åt mig och då förstår man hur det är på riktigt. Ett av mina motton är att spelare skall våga säga till om det är själva träningen eller fotbollen de är trötta på. Det är inget att skämmas för. De behöver våga säga som det är så ser vi vad det finns att göra.
 
En bild där jag markerade tätt inpå en spelare nyligen. Denna säsong har varit rolig. Ändå slutar jag spela fotboll igen efter fem dagar. Betyder inte att jag inte spelar nästa höstomgång mittiallt också :)
 
Från det ena till det andra. Vem vinner Premier Lague i år? En åttondel av serien har spelats. Chelsea är bäst, City och Arsenal är näst bäst, så ser det ut i mina ögon idag. United kan komma hårt då de får ordning på försvarsspelet. Inget annat lag imponerar hittills. Liverpool? Katastrof jämfört med då Suarez spelade. Chelseas akilleshäl är bredden på sätt och vis. Om Costa skadar sig vet jag inte om Drogba och Remy kan göra tillräckligt med mål. Om Fabregas skadar sig blir laget klart sämre också. Men i jämförelse är de ändå bättre än alla lag som det ser ut nu.
 
Det som pågår i kulisserna denna höst i Finland är en massa spekulationer kring vem som coachar eller spelar i vilket lag nästa säsong. Så är det varje höst. Spelare, tränare och andra talar med mig dagligen just nu. Själv startar jag också många diskussioner. Nya förmågor behövs lite här och där för att saker och ting skall gå framåt. Som tränare borde man vilja behålla alla spelare i föreningen, om de sedan har problem i ett lag borde få spela med ett annat om det är möjligt. Som spelare borde man välja ett lag där man får tillräckligt mycket av det man vill ha. Som förening borde man behålla de tränare som fungerar bra och utveckla de övriga. Vill de inte utvecklas fast ingenting riktigt fungerar så har man ett problem. Ett problem kan också vara att utveckla tränare förstås. Spelarna borde en förening vilja behålla också, spelare som det är problem med måste man ställa krav på och kan de inte uppfylla kraven måste man fundera på om de borde byta klubb.
 
Oktober är på kommande. En bra fråga är, hur länge skall ni ha paus? Ett juniorlag nuförtiden bör inte alls ha paus i oktober och november om ni frågar mig. Okej en vecka paus kan man ju ta. Med tanke på att det finns träningsmöjligheter utomhus ända fram till december bör man utnyttja dem. Vid julen kan man hålla en paus och i januari till mars är grästiderna dyra, svåra att få tag på och dessutom tränar man inomhus då. Förutom fotboll skall jag försöka få med en ny form av alternativ träning som ger det lilla extra åt juniorerna. Någon kampsport är det inte frågan om kan jag säga. Intressant är annars att Michael Owen och Wayne Rooney har varit boxare båda två. Kanske har de fått lätta steg därifrån och en del explosivitet. Finns många alternativ till extra träning nuförtiden, har testat en hel del genom åren och skall testa något nytt i år. I maj kan jag berätta mer om det :)
 
På lördag spelas sista omgången i finska division 3. Vi har bortamatch och över en timme i buss blir det. Det brukar vara kul att vara ute på stan efter sista matchomgången. Alla lag från staden brukar vara ute efter att ha haft avslutning med bastu, mat och prisutdelning. En stor del av stadens spelare är lite som en familj på sätt och vis. Man hälsar ofta på varandra på stan fast man kanske inte är bästa vänner då man möts i närkamper på plan. Detta oberoende av vilket språk man pratar eller vilken bakgrund man har.
 
Slutligen. Jag blev intagen till tränardagarna i Helsingfors! Mycket bra. Hundra tränare fick plats. Skolningen sköts bl.a. av en tysk som har hjälpt till att utveckla ingen mindre än Ronaldo i Manchester United. Kommer att få ta del av många tränares erfarenheter och dessutom se modellgrupper med riktigt bra 16-19 åringar. Som avslutning skall vi se då Finland möter Grekland i EM-kvalet. Två fullspäckade dagar blir det. Resorna, hotellboendet plus en ledig fredag från jobb får man stå ut med ekonomiskt om man vill delta i sådant här, då man inte är proffstränare. Blir säkert en intressant helg. Troligtvis uppdaterar jag därifrån på www.fotbollsfabriken.fi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0