Kroppssammansättning


Ålder, längd och hur mycket man tränar behöver man veta då man skall kolla kroppssammansättningen. Jag tränar 5-9 gånger per vecka i medeltal så min kroppstyp är atletisk. Från vikten subtraherades ett kilo eftersom shortsen och t-shirten vägde ungefär så mycket uppskattningsvis. Kroppsvikten blev 77,8kg då alltså. Det minsta jag har vägt de senaste månaderna på morgonen är 76,5kg ungefär.
 
Fettprocenten var 10,7% och det är väl den lägsta jag har haft sedan jag var upplockad i Vps första trupp. I kilogram är fettmängden 8,3kg. Kroppens vikt utan fett är 69,5kg. Det är väl det minsta jag kan väga utan att få något allvarligt fel, skulle inte se klokt ut knappast om jag gick ner mot sådan vikt. Rekommendation för fettprocent för mig är 8-20 procent enligt lappen och i vikt 6-17,3kg.
 
Muskelmassan är 66,1kg. Vattnets andel av kroppen är 46,7kg vilket motsvarar 60% av kroppen. Så man kan alltså räkna in vatten i allt. Jag dricker mycket vatten och det är bra fick jag höra efter testet. Benens andel av kroppen är 3,4kg vilket är lite ovanligt. Benen i kroppen väger normalt cirka 2,5kg. Då folk säger att man är "big boned" eller att man har tjock benstomme så kan det som i mitt fall faktiskt ge ett extra kilo till totalvikten. Gör ju inte att man är fet precis eller att man får en jättehög vikt därför :) Vet inte vad tyngre benmassa beror på, kanske är det genetiskt. Jag har alltid druckit mycket mjölk men tror inte att kalcium kan påverka det där.
 
BMR har med metabolismen att göra. Alltså hur mycket kalorier man förbränner på en dag i viloläge. Om jag ligger i soffan en hel dag så förbränner jag 2009 kilokalorier. Man kan även räkna det i kilojoule vilket ger ett värde på 8406. Kilojoule är ungefär fyra gånger större än kilokalorier som enhet.
 
Min kroppsliga ålder är 16 år. Metabolic age på engelska. Sedan finns det en skala där man ser i vilket skede fettmängden kan bli skadlig för hälsan. På en skala från 2-13 där det skadliga startar vid 13 har jag värdet 2. Och gällande BMI-värde som folk funderar onödigt mycket på har jag 23,7. Där skall man helst inte ha över 25 men muskler drar upp siffran utan att det beaktas. Så BMI skall man vara försiktig att uttala sig om. För att räkna ut BMI börjar ni med: längden i meter i kvadrat, sedan tar ni er vikt och dividerar den med resultatet ni just fick. På skalorna längst ner ser ni vad som är så kallat normalt för folk och där vid nollans fält är det mest normala, mitt BMR är det enda som är på gränsen mot ovanligt högt och det är bara bra förstås. Min muskelmassa är normal för atletiska typer, jag har inte heller försökt att bygga jättemycket muskelmassa utan jag jobbar mest med att få uthålliga muskler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0